tisdag 1 juni 2010

Julia-projektet

Efter att jag såg filmen ”Julie och Julia” blev jag inspirerad att göra något sådant själv. Men jag kunde inte komma på vad mitt projekt skulle vara. Vad skulle jag fokusera på under 365 dagar som jag tycker är intressant och som känns relevant att lägga ner min tid på. Mycket svårt! Jag tänkte att lära mig bygga möbler är något jag velat ett tag men för att det skulle vara möjligt skulle jag behöva en snickarverkstad och en massa nya verktyg. För dyrt med andra ord. Sen tänkte jag att jag skulle kunna ha ett pysselprojekt men det kändes alldeles för tråkigt. Pyssla gör jag bara när jag känner för det. Det går inte att pyssla om man inte har inspiration. Efter att ha suttit och spånat med en kompis kom vi fram till att det absolut bästa Julia-projektet ju måste vara skrifterna. Att skriva om något från dagens skriftstudier. Det blir ett evighetsprojekt. Ingen tidsbestämning eftersom det är något jag borde göra varje dag.

Eftersom skriftstudier är så viktigt och något som gör att min dag blir så mycket bättre än om jag struntar i det så känns det rätt logiskt att jag borde fokusera på det. Men jag anser mig inte så duktig på det här med skrifterna och vågar jag verkligen dela med mig av mina tankar och analyser. Vem skulle vilja läsa om det? Mina banala tankar kan väl knappast inspirera någon. Fast varför ska jag bry mig om det egentligen. Det är ju för min egen skull som jag vill göra detta. För att jag ska bli bättre på att komma ihåg mina skriftstudier varje dag men också för att jag älskar att dokumentera. Ja, jag älskar verkligen dokumentation! Att skriva ner saker gör mig lycklig. Det ger en tillfredställelse som inte mycket annat gör. Det blir på riktigt. Det blir verkligt. Men framför allt finns det där för mig att läsa när jag behöver inspiration eller för någon annan att läsa någon gång i framtiden.

Skriva dagbok är något som jag har gjort sen jag lärde mig skriva. Jag har alltid älskat det. Jag har sparat alla mina dagböcker. Det är ett par stycken kan man säga. Förr var jag bättre på att skriva varje dag men nuförtiden hinner jag inte riktigt det. Eller hinner det gör jag nog men när kvällen kommer så är jag alldeles för trött så det blir det inte av.

Så mitt ”Julia-projekt” får bli mina skriftstudier. Det blir bra. Hur det kommer att se ut och vad jag kommer att skriva om det har jag ingen som helst aning om. Det blir det som det blir. Inga regler! Spontant!

Ok, men då börjar jag...

P.S. Kommentera gärna!

2 kommentarer:

  1. underbart härlig idé! ska bli kul och inspirerande att läsa :)

    SvaraRadera
  2. I'm on! Räkna med åtminstone en läsare som ser fram emot att inspireras av dig. Jättebra projekt! Kram!!

    SvaraRadera