onsdag 2 juni 2010

Lite till om bön

För ett bra tag sedan när jag kände att det mesta omkring mig var kaos så undrade jag vad jag skulle göra för att få bättre ordning på min vardag. Vad skulle jag göra för att orka? Hur skulle jag göra för att inte alltid vara så trött? Jag hade väldigt många frågor men kände att jag inte hittade svar på dem.

Jag bad om detta om och om igen men kände att svaret inte kom. Jag var villig att göra vad som helst. Jag var villig att ändra på alla mina vanor om det var det som krävdes. Jag bad och jag väntade! Och jag väntade lite till men inget hände. Jag tyckte att jag hade gjort allt jag kunde men inget svar.

Så åkte jag till templet. Jag minns inte med vem jag var där men jag var i templet i alla fall. Jag tänkte på det här och bad om det där. Och då kom svaret: ”be morgonbön varje morgon”. Det var allt. Han sa inget mer. Bara att jag skulle be morgonbön varje dag.

Jag hade slarvat med det måste jag erkänna men jag kunde inte riktigt förstå på vilket sätt det skulle göra skillnad. Hur skulle det göra mig piggare? Och hur skulle det göra att jag orkade göra allt jag behövde göra? Jag förstod inte alls. Men jag gjorde som jag blev tillsagd. Jag bad min morgonbön och efter ett tag insåg jag att det blivt lättare att klara av mina dagar. Jag var inte lika trött längre. Den enda förändring jag hade gjort var att hålla en bön på morgonen. Inget annat.

I bönen var jag noga med att be om styrka att klara dagen men framför allt frågade jag om det var något speciellt som var viktigt för mig just idag. Det hjälpte och dagarna flöt på.

Vi förväntar oss ofta att vi ska behöva göra stora förändringar. Att vi ska behöva ändra på oss. Att det ska bli jobbigt. Därför ber vi inte om det för vi är inte beredda att göra något själva. Vi är ju redan för trötta så hur ska vi orka göra något mer? Men för det mesta vill Han inte mycket av oss. För det mesta vill Han att vi ska minnas Honom. Han vill att vi ska minnas vår Frälsare och allt som Han har gjort för oss. Om vi gör det så blir livet enklare, för Kristus är alltid villig att hjälpa oss bära våra bördor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar